Funkcionális Orvoslás

Idén lefogyok?!

Miért ne add fel?!

2017. március 19. - Funkcionális Orvoslás

body-love.jpg

Március felénél járunk, és itt az ideje, hogy számot vessünk, és megvizsgáljuk újévi fogadalmunk sikerességét, vagy sikertelenségét?! Sajnos már közhely lett, és vicc a fogadalom, amit sosem tartunk be. De vajon mi az, amit a legtöbben megfogadunk és aztán nem tartunk be?

“Idén lefogyok!”

Azonban ez valószínű azoknak, akik kétségbeesetten próbálnak eleget tenni ennek, mégsem olyan vicces. Egy új kutatás szerint egyre több ember mond le a fogyásról. Egyre kényelmesebben érzik magukat a túlsúllyal, és az elhízás társadalmilag is egyre elfogadottabbá válik. Ez a jelenség pedig szerepet játszik a motiváció csökkenésében azáltal, hogy nem azt hangsúlyozzuk ki, hogy mennyivel egészségesebb fölös kilók nélkül az élet, hanem a testképet helyezzük előtérbe. Hiszen, ha megkérdezünk 100 túlsúlyos embert arról, hogy miért szeretnének lefogyni, biztosan nem az szerepel majd az első helyen minimum 90-nél, hogy mert egészséges szeretnék lenni, és szeretném, ha hosszabb ideig élnék, és azt egészségben tölthessem, ne betegségben, hanem az, hogy minél gyorsabban beleférjen a 4 számmal kisebb nadrágjába, meg szebb legyen, mint a szomszéd húszéves lány.

220114heacover.jpg

A súlyunk az egy összetett téma. Nincsen egyetlen csodapirula, amivel kiküszöbölhetjük a genetikánkat, az életmódunkat, táplálkozást, mozgást, stresszt, mentális, lelki egészségünket-betegségünket és környezeti tényezőket, mivel ezek mind szerepet játszanak súlyunk és testképünk kialakításában.

Ehhez hozzájön az is, hogy az általánosságban elfogadott testtömegindex használata a súlyunk, túlsúlyunk mérésére nem teljesen pontos. A sovány nem mindig egyenlő az egészségessel, míg az, akinek van egy kis plussz itt-ott, még lehet csodás formájú és egészséges is! Vannak olyanok, aki rengeteget esznek, össze-vissza, mégis vékonyak, és vannak, akik a levegőtől is híznak. Mennyire igazságtalan már ez?!

Testképzavarok

Egy 2010-es tanulmányban leírják, hogy egy úgynevezett generációs váltás történt, az emberek már jobban elfogadják, hogy túlsúlyosak, és egyre kevésbé érzik magukat annak, míg akkor is, ha a testtömeg indexük alapján egyéretlműen azok is. Emiatt a váltás miatt az emberek kevésbé motiváltak a fogyásra, és így az egészségügyi kampányok sem tudják őket már olyan mértékben befolyásolni, mint korábban. Valószínűleg jobban kellene hangsúlyozni, hogy milyen egészség előnyökkel jár a fogyás és az egészséges testsúly. Nyilván ez a váltás abból a szempontból egészséges, hogy egyre jobban próbálunk elrugaszkodni attól a kényszerképzettől, miszerint csak a kockahas és a szálkás izmos test lehet tökéletesen egészséges és kívánatos. Egyre több blogger és role-model vállalja fel valós önmagát, kisebb tökéletlenségeiket, melyekkel nyilván pozitív irányba befolyásolják a szélsőséges irányba eltolódott testképet. Ám nem szabad a ló másik oldalára sem átesnünk, és elfogadni a túlsúlyt, mint normát!

Belefáradtak a fogyókúrákba

no-more-diets.jpg

De a szerzők azt is elismerték, hogy lehet egy egyszerűbb magyarázat is erre a tendenciára, mégpedig az a tény, hogy sokan olyan hosszú ideig voltak túlsúlyosak, hogy egyszeűen belefáradtak a fogyókúrákba, és feladták. Egy 2011-es tanulmányban, amely a New England Journal of Medicine-ben jelent meg leírták, hogy a fogyókúrán átesett szervezet rengeteg változáson megy keresztül, melyek összességében biztosítják, hogy az elvesztett súlyt visszanyerje a test. Csökken a metabolikus ráta, lehetővé téve testünknek, hogy kevesebb kalóriával gazdálkodjon ugyanúgy. Hormonális változások történnek, melyek növelik az étvágyat. Ez a változás megmarad egészen a testsúly vesztés után egy évig, még azután is, hogy visszajött a súly, így lehetséges, hogy még többet szednek fel, mint, amennyit lefogytak. Ezt az elméletet más tanulmányok is megerősítik, miszerint a fogyókúrázók 95%-a miután lefogyott öt éven belül visszanyeri az elvesztett súlyt, sőt még egy kicsit többet is.

Nyilván nem tesz jót a dolgoknak, hogy mindenféle ‘csodazsírégetővarázspirula’ elérhető a piacon, amik instant fogyást ígérnek, valamint ‘bikinibádivörkáutok’, amik 5 hét alatt tökéletes testet ígérnek, napi 10 perc alatt. Félre ne értsetek, ezeknek van helye, és van, amelyik szuper, de nyilván nem mindegy kiknek és milyen módon hírdetik, árulják. A testünket úgy tervezték, hogy hetente 1 kg-ot fogyhat. Ez nem fog semmilyen csodaterméket eladni. De, ha az esküvőre leadott kg-ok szépen visszakúsznak a metabolikus változásoknak köszönhetően, a frusztráció nő a kg-okkal párhuzamosan, még több fogyókúrás könyv, csodapirula és varázstorna becsúszik az online kosárba, míg végül mivel egyik sem működik, egy idő után szépen feladod.

Millió divatdiéta van és lesz is mindig, de a fogyókúra egyszerű tudomány! Egyél kevesebbet, mozogj többet! Egyszerű, igen, addig, amíg az érzelmeink nem szólnak közbe..Érzelmi okokból eszünk. Így azok, akik túlsúlyosak nem egyszerűen a lustaság miatt túlsúlyosak! Átmenetileg fontosabbak azok az érzelmi kontextusok, amit az étel ad, mint az egészségük. Ezért fontos, hogyha valaki fogyni akar megtalálja az igazi okot, hogy MIÉRT akar lefogyni. Hogy legyen egy cél a szeme előtt, mert az út, amit végig kell járni sokkal nehezebb, mint gondolná. Az igazi okot, hogy miért akarnak egészségesek lenni!

1344229976350.jpg

Cukorsokk

Amerikában egy nap 22 kiskanál cukrot eszik egy átlag ember, szerintem ettől mi sem vagyunk messze. A túlsúly egyik legalattomosabb oka a rejtett cukrok. Számos néven nevezik megtévesztve ezzel a népet. Reggelire egy gyerek az egész napra ajánlott cukormennyiséget is megeheti akár, puszta jóindulatból persze, hála a finom és gyors gabonapelyheknek, műzliknek, reggeli italoknak, gyümölcsleveknek, melyek délig tartó lendületet ígérnek, ám délig tartó cukorsokkot biztosítanak ehelyett.

A megoldás

Tehát összességében a megoldás talán abban van, ha valóban a testképet egészséges irányba toljuk, abbahagyjuk a fat-shaming-et és a 30 kg-os modellek kifutón mutogatását, megtanulunk egészségesen enni, kevesebb cukrot eszünk, megtanítjuk a gyerekeket TÁPLÁLKOZNI. Bevezetjük az életünkbe a rendszeres, jól átgondolt, megfelelő intenzitású mozgást. Mindezekhez természetesen szükséges figyelembe venni az egyén genetikáját, a körülményeit, munkahelyét, életvitelét. Semmilyen csodakönyv és módszer nem helyettesítheti ezt hosszútávon.

Szuper lenne az alapellátásban segíteni, és valóban épkézláb megoldást kínálni a túlsúllyal küzdőknek. Hányszor fordult már elő, hogy valaki bejött hozzám pl. mozgásszervi problémákkal - térd-, derék-, csípő fájdalommal - hogy le kellene fogynia, tudja, hogy ne fájjon, de nem tud. Vagy mikor én mondtam, hogy ez a rengeteg fájdalom javulna, ha le tudna fogyni. És mikor egy férfi ül veled szemben és elsírja magát emiatt...de nincs időnk, kellő tudásunk, programjaink, hogy jól tudjunk segíteni.

dontgiveup-600x334.jpg

NE adjuk fel!

Ezt nem könnyű megoldani, de mivel rengeteg betegség összefüggésben van a növekvő derékbőségünkkel, szükség van ezekre a változásokra egyénileg is és társadalmilag is. Rengeteg krónikus betegség és azok által okozott költségek elkerülhetőek lennének, ha nagyobb figyelmet fordítanánk a túlsúlyra. Természetesen nehéz ezt a problémát megoldani, de egy biztos a feladás nem a jó megoldás.

És, hogy miért ne add fel? Mert az egészséges súly nemcsak szép, de főleg egészséges! Hosszútávon biztosan sokkal kevesebb betegséggel számolhatsz, kevesebb ízületi fájdalommal, cukorbetegséggel, magasvérnyomással, szívrohammal, agyvérzéssel, májproblémákkal, veseproblémákkal, emésztési problémákkal...stb. És mert jobban bírod majd a napjaidat, fizikailag és mentálisan is, és még a dédunokáiddal is focizhatsz majd a grundon az orvoshoz járás helyett..

Miért akarsz egészséges lenni? Mit jelent az egészség számodra? Hogyan fogja ez az életminőségedet javítani? Mert annyira el vagyunk foglalva az életünkkel, hogy elfelejtjük, hogy miért is élünk, mit is akarunk elérni…Állj meg egy pillanatra és gondolkozz el ezen!

Megéri!

Dr Varga Zsuzsanna

zene - Pumeza Matshikiza - La Paloma - Spotify :)

forrás:

http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2608211

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19875997

http://www.latimes.com/science/sciencenow/la-sci-sn-fewer-americans-diet-20170308-story.html

A bejegyzés trackback címe:

https://funkcionalisorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr5512346801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi25 2017.03.20. 18:52:21

Azert mondanak le sokan rola, mert iszonyu melo. Kesz szenvedes az eletem, ha ehezesrol van szo
(Majd most jonnek az okosok, hogy ehezve nem lehet fogyni")
Tenyleg? Es akkor hkgyan? Mert az egeszseges taplalozas, illetve a nem ehezes sajnos nem fer meg egymassal. 2 eve, dietetikus altal osszeallitott etrendben van, rendszeresen sportolok, es hormonalis gondjaim sincsenek....Megis, ha csak kicsit is megszegem az amugy durva dietat, azonnal jon vissza a kilo. Gyakorlatilag egy pohar viztol is hizom!
Meg birom, de nem tudom,hogy 40 evesen is lesz e majd ehhez erom.
Nem szabad elitelni azokat a noket, akil nem tudnak lefgyni. Sokan vannak igy mint en.

Savanyú 2017.03.20. 19:18:21

@Zsuzsi25: Azok alapján amit leírtál tényleg éhezteted magad. Egy nap csalástól nem kellene híznod. Egyébként is: a fogyókúra csak átmeneti, ha valaki valóban egészséges akar lenni (és szép) sportolnia kell, izmosodni. Nem kell életed végéig kalóriadeficitben élned.

indapass 2017.03.21. 06:10:04

Ahogy a cikk is írja, a szervezet megtanul kevesebből is jobban gazdálkodni.
úgyhogy az sajnos igaz, hogy ha az ember a fogyókúra után visszatér a régi, megszokott értrendhez, akkor bizony jönnek vissza a kilók, akár több is.
Ugyanakkor mások, akik nem voltak elhízva, ugyanannyi kalóriától nem fognak meghízni, amitől egy volt kövér igen (nyilván nem extrám mennyiségekről beszélünk).
Nem véletlenül mondják, hogy életmódváltásra van szükség. Nem kell életünk végéig a szigorú fogyókúrát tartani, de nem is szabad visszatérni a "boldog békeidőkhöz", amik valószínűleg az első elhízáshoz vezettek.
Ahogy a vesebeteg, cukorbeteg megtanulja az életre szóló speciális diétáját tartani és felügyelni, a volt elhízott is csak úgy tarthatja az egészséges súlyt, ha megtanulja megszeretni a kissé kalóriaszegényebb, rostdúsabb, kevés "gyors" szénhidrátot tartalmazó, változatos étrendet, a mozgást, és lényegében nem tér el tőle.
Nem könnyű kihívás, hiszen az édesség pici kortól jutalom (ld. anyatej)...

bio 2017.04.03. 06:21:32

@Zsuzsi25: Ha ket eve dietazol es meg mindig ehezel akkor ott nagyon nagy gondok vannak. Ha ehezel annak ket oka lehet az egyik h meg mindig nem szukult ossze a gyomrod egy atlagos meretre, a masik hogy dietetikus allitotta ossze az etrendedet. Gondolom a hagyomanyos taplalkozasi piramist vette alapul. Ezzel az a baj h csokkentett kaloriabevitelt egy szenhidrat dus etrenddel ehezes nelkul nem lehet elerni. Miert? Mert a szenhidratok folyamatosan emelik csokkentik a vercukorszintedet. Ismeros a farkasehseg, vagy amikor ugy erzed olni tudnal egy falat ilyen vagy olyan kajaert? Igen a szervezetnek szuksege van szenhidratra nem fogok atmenni paleolit papba de ugy nem lehet sikeres dietat csinalni hogy 3 szelet kenyer helyett csak 1et eszunk. At kell formalni gyokeresen az etkezesi szokasokat. Csak igy lesz hatasos a dolog. Nem a levegobe beszelek. 38 eves vagyok nem 70. Nem villameredmeny de 20kg minusznal tartok egy ev alatt. Hogy mit csinaltam es csinalom a mai napig? Olvastam rengeteget. Sportrol, etelekrol, kutatasokrol, biologiarol, mindenrol ami ezzel osszefuggesben van. Elkezdtem kaloriat szamolni. Elkezdtem gondolkodni. Mit tudok tenni azert hogy kevesebb kaloriaval is jot tudjak enni? Kell nekem a cukor? NEm. Kiraly. Vannak helyette edesitok amik nagyon jok. Hoppa ezek dragak. Na es? Ki mondta hogy mindennap ebbol kell tortat sutni dieta gyanant? Nekem 1 kg eritrit eleg kb fel evre. Kellenek kenyerek, tesztak, rizs, gabonapelyhek? NEm. Szuper. Naponta 4x eszek ez osszesen 1900Kcal es ebbol csak 1 etkezesben van kifejezetten nagyobb mennyisegu szenhidrat. Ma eppen a film melletti nasi fagyiban volt. Tegnap a pizzaban. Holnap a tortillaban lesz. Allj. Igen pizza. Dolgoztam pizzeriaban is. Mult heten hagytam ott. Mindennap ettem pizzat. Eloszor sokat. Miota dietazok azota keveset. Majd mindennap ettem. Az volt a vacsoram. 2 szelet. 400 kaloria. Igen. Ennyit eszunk. Nem. Zabalunk. Gondoljj erre amikor azon sirsz hogy milyen szar neked az ehezes. Nem te ehezel hanem mindenki mas zabal. Feleslegesen. Latszik is. Rengeteg zoldseget eszek. Majd minden etkezesemnek legalabb a fele haromnegyede vmilyen zoldseg. nyersen fozve sutve savanyitva barhogy. Gyumolcsok? Nagyon minimalis. A gyumolcscukor is cukor. Kiserletezni kell. Mult heten turos "tesztat" ettem. Tudod hogy csinaltam? Kaposztat meteltem nagyon vekonyra es azt a kisult szalonna zsirjan dinszteltem. Ra a turo, kis tejfol. Isteni volt. Tudod mi a legtobb szenhidrat szerepe az etkezesunkben? Vivofelulet. Arra szolgal hogy bizonyos dolgokat meg tudjunk enni. Senki sem szeret bolognai ragut magaban kanalazgatni, pedig finom amugy :) Vagy hogyan enned a szendvicset ha nem tudnad a belevalot ket kenyer koze tenni. Figyeled? Belevalo. Mibe valo? Abba amibe bele tudod tenni. Mibe tudod beletenni? Barmibe. Legy kreativ. Imadom a jo hamburgert. Mibe teszem? Jegsalatat megskalpolom a leveleket osszeforditom es kesz. Hidd el egy jo marhahus zoldsegekkel ugyanolyan finom jegsalataban is mint cukros buciban. Figyeled? Cukros. Mindenben van cukor. Ami sos abban is. A kolbaszban is mindenben. Legy resen. Nem kell halalra uldozni csak tudjal rola. Tudod mit csinalok ha ehes vagyok? Iszok. Nagyon keves folyadekot viszunk be pedig a dietaban is segit kozvetlenul es kozvetetten is. Elkezdtem mozogni. Soha eletemben nem futottam. Utaltam. Aztan elkezdtem. Elveztem. Nagyon jo volt de aztan kozbe jott a terdem. Sebaj. Kerestem mas sportot. Vettem hasznaltan egy evezopadot. Ket eve hasznalom rendszeresen. Jo erzes. Neha eljarok fallabdazni ha van kivel. Ezt is imadom. Ha nincs penzed keress youtube-on fitness videokat. Rengeteg csatornan vannak jobbnal jobb edzestervek. Ingyen. Magyarul is. Sajat testsulyos. Az eg vilagon semmi nem kell hozza. Csak egy dolog. Akarat. Fel kell allni es csinalni. Mar gondolkodok hogy veszek nehany sulyzot. Kezdenek a zsirparnak alatt latszani az izomtonusok nagyon halvanyan. Orulok. Van hogy stagnalok. Van hogy 2-3 hetig semmi valtozas. Tudod mit csinalok ilyenkor? Egy dolgot. Folytatom. Es van eredmeny. A kovetkezo heten. Tudom hogy mukodik. Ez fizika. Energiamegmaradas. Illetve megnemmaradas. Az energia nem vesz el csak atalakul. Ha nincs energia nem tud mi atalukulni. Zsirokka. Odavissza mukodik. Te sem leszel fenyevo. Valahonnan kell energia a mukodesedhez ha mar deficitben van az energiabeviteled. Mibol lesz? Abbol a zsirbol ami a heten nem ment le de majd a kovetkezo heten. Vagy azutan. De mukodik. Ennyi. Ja igen. Fontos. Ezert kell a mozgas. Hogy az izmokat fenntartsad. Mert abbol is lehet am fogyni. Sajnos. Nagyon fontos. Nem a kilokkal kuzdesz hanem a sajat elmeddel. Gyozd le magadat Gyozd le az elmedet minden teren es sikeres leszel. A sajat elmed gatol meg abban hogy barmit maskepp csinaljj. Mindig ott van. Mindig megkerdojelez. Ne hallgass ra. Mindig visszahuz. Most is. Olvasod. Ketelkedsz. Hitetlenkedsz. Keresed a menekuloutat. De nalad ez vagy az miert nem mukodne. Latod? Elkaptalak. Elbuktal. Sebaj. Alljj fel. Probald ujra.

bio 2017.04.03. 06:21:52

Elnezest kerek kedves Zsuzsanna a szofosas miatt. Ritkan kommentelek akkor is minek. A Cikk nagyon jo. Sajnos nem sokakat erdekel a kommentaradatbol itelve. bezzeg a szemet.....mindegy.