Funkcionális Orvoslás

Mi a baj a mesterséges édesítőkkel?!

2017. március 23. - Funkcionális Orvoslás

artificial-sweeteners.jpg

Az elmúlt évtizedekben egyre több édesítőszert fogyasztunk, egyre több ételben és italban található valamilyen formában csökkentve annak kalóriatartalmát. Mégis egyre több elhízott ember van. Szóval felmerül a kérdés, hogy vajon van-e kapcsolat a mesterséges édesítők és az elhízás közt?! 

Először is, az ismert tény, hogy csak a étel, ital látványa már elindít bizonyos hormonális, fiziológiás folyamatokat a testben, még azelőtt, hogy az étel egyáltalán a szánkba került volna. Mindenki ismeri Pavlov kutyáját. Megszólal a csengő és a kutyának már folyik is a nyála. Gondolj most a mesterséges édesítőkre, mint erre a csengőre, ami nálad is elindít egy-két fiziológiás folyamatot. Nézzük miről is van szó pontosan!

17022456_165955690578952_1808144895379054778_n.png

Miért baj az, ha szól a csengő?

Ha ezt a csengőt a mesterséges édesítők nyomják be, akkor az még rosszabb, mint, ha cukrot ennél. Az agyunk tudja már pontosan, hogyan készítse elő a terepet a kaja érkezésére még mielőtt a villa a szádhoz érne, ez egy reflex. Ez lehetővé teszi, hogy a szervezet felkészüljön a táplálék befogadására, javítja a tápanyagok felszívódásának hatékonyságát, és segít, hogy az étel ne zavarja meg a hormonális egyensúlyunkat. Tehát tulajdonképpen a szervezeted már felkészül az energiaháztartásod, anyagcseréd szabályozására már akkor, amikor rágondolsz a falatra. Bármilyen édes íz jeleket küld a testednek, hogy úton van a kalória, készüljetek, és így elindul egy sor metabolikus válasz. Ha becsapod a tested és nem tápláló, kalóriamentes édesítőkkel tömöd, mint pl. az aszpartám, aceszulfám, szacharin, szukralóz, vagy akár a természetes édesítőszerek, mint a stevia, akkor összezavarodik. És a kutatások is ezt igazolják.

Egy izgalmas kutatás, ami a Journal of Behavioral Neuroscience-ben jelent meg, azt állítja, hogy a mesterséges édesítők használata nemcsak, hogy nem előzi meg az elhízást, de egy sor hormonális és metabolikus folyamatot indít be, melyek konkrétan hízáshoz is vezethetnek.

A kísérletben két patkány csoportnak joghurtot adtak. Az egyik csoportban a joghurtba cukrot tettek, a másik csoportban pedig szacharinnal édesítették a joghurtot. Három fontos különbséget találtak az édesítővel etetett állatokban. Először is, az édesítős csoportban az állatok sokkal több ételt fogyasztottak el a másik csoporthoz képest, tehát a mesterséges édesítő fokozta az étvágyukat. A második szignifikáns különbség, hogy ezek az állatok jóval többet híztak és a testzsír százalékuk is nőtt. És végül, a testhőmérsékletük csökkent, ami azt jelenti, hogy lassult az anyagcseréjük.

Tehát nemcsak, hogy ezek az álltok többet ettek, többet híztak és testzsírszázalékuk is nőtt, de csökkent a testhőmérsékletük és így az anyagcseréjük is lassult. A legjobb, hogy azok az állatok, akik a szacharinnal édesített joghurtot ették valójában kevesebb kalóriát fogyasztottak el, mégis többet híztak és testzsírszázalékuk is jelentősen jobban nőtt, mint a cukros joghurtot fogyasztó állatoknak.

Így az az elképzelés, hogy azok az emberek, akik édesített italokat és ételeket fogyasztanak kevesebb kalóriát fogyasztanak és így nem híznak, mondhatni a feje tetejére állt. Nyilván egy-két kutatás nem bizonyít semmit és nem cimkézhetjük fel ezeket a dolgokat hízlalónak, vagy felelősnek az elhízásért. De annyi biztos, hogy a józan ész most is győz, miszerint minél természetesebben és egyszerűbben kell enni. Tartózkodjunk a durva szélsőségektől.

16939329_165955937245594_7382520304942673977_n.jpg

Lehetőleg kerüljük vagy minimalizáljuk az édesítőszerek fogyasztását, mint, pl. az aszpartám, aceszulfám, szukralóz, cukor alkoholok, mint például eritrit, xilit. Egyre többféle édesítőszer kerül bele az ételeinkbe, amikről nem tudjuk biztosan, hogy hosszútávon milyen hatása van a szervezetünkre. Tehát nem azt mondom, hogy egy állatkísérlettel igazolták, hogy ezek mind kártékonyak, csak azt, hogy megfontolandó, hogy valóban jó-e az, hogy ennyi édesítőszert eszünk. Természetesen minden kísérletnek bebizonyítják az ellenkezőjét is...(szerk.)

Lehetséges pl., hogy mikor valaki diétás italt, ételt fogyaszt úgy érzi, hogy kiérdemelte, hogy többet egyen valami másból, ezzel kompenzál. Valamint az is lehetséges, hogy olyan étel fogyasztása, ami édes ízű, de kevés kalóriát tartalmaz, megzavarja az agyat és így arra késztet, hogy több édeset egyél. Ezek okozhatnak hízást. (szerk.)

Átmenetileg, kis mennyiségben fogyasztva biztosan segíthetnek megszabadulni néhány kg feleslegtől, de a hosszútávú hatásuk nem ismert. Cukorbetegeknek jó alternatívát jelenthet kisebb mennyiségben természetesen, de itt most nem a cukorbetegek diétájáról van szó.

Ne zavarjuk össze a testünket! Ha valami édesre vágysz, akkor egyél természetes édes ételeket, maradj távol a műkajáktól, műitaloktól. Teljes értékű táplálkozás, alacsony glikémiás terhelés, bőséges zöldség-, gyümölcs fogyasztás mellett nyugodtan lehet alkalmanként egy kicsit csalni:), inkább, mint becsapni a testünket.

Szóval inkább tedd bele azt a kis kanál mézet a teádba vagy kávédba, ha nem tudsz nélküle élni :) Természetesen nem bíztatlak a cukor evésre, hiszen pont, hogy erről próbálunk lemondani, hogy az ételek, italok valódi ízét érezzük, de amíg ezt nem éred el, addig inkább cukor, méz kis mennyiségben, illetve, ha alkalmanként édesre vágysz, akkor nyugodt szívvel egyél egy kicsit valmailyen természetesen édesített édességet, süteményt. A hangsúly megint a mértéken van és azon, hogy ez ne okozzon rossz érzést benned, engedd meg magadnak néha.

 

forrás:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28087414

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28179381

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27997218

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18298259 )

A bejegyzés trackback címe:

https://funkcionalisorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr5812363953